Jukka-Pekka.Kukkonen

Liikennekaari ja taksisääntely vol. 2

Taksiala tullaan Suomessa vapauttamaan vuonna 2018. Kiitos Liikenne- ja viestintäministeriö Liikennekaaren ja digilisaation. Moni markkinatalouden "asiantuntija", Liikenne- ja viestintäministeriö ja KKV on ennakoinut, että Suomen taksikartelli (hox! kartelli, jossa jo tämä ns. asiantuntija tekevät virheen) on todennut, että sääntelyn vapautus parantaa palvelua ja ennen kaikkea se laskee suomalaisen ylihinnoitellun taksin hintaa. Tämän tekee myös digilisaatio ja uudet palvelukonseptit.

Näin Ruotsin Kiirunassa. Suluissa suomalaisen taksin vastaava hinta. Ruotsissa taksiala on vapautettu 1990 ja touhu on ollut täysi katastrofi siitä lähtien. Hinta nousi vapautuessa 14% ja on jatkanut nousuaan n. 4 % vuodessa (Suomessa n. 0-3 %). Lisäksi Ruotsissa on suuri riistohinta mahdollisuus. 

- Lähtömaksu 11,48 euroa (5,90 päivällä, 9,00 yöllä)
- Kilometrimaksu 1,77 euroa/km (1,57)
- Tuntiveloitus 62,62 euroa/tunti (0,00)
- Odotusmaksu 62,62 euroa/tunti (45,90)

Kyyti keskustasta lentoasemalle yhdeksän kilometrin päähän maksaa Kiirunassa vähintään 36,50 euroa (kiinteä tarjoushinta). 
Missä tahansa suomalaisessa pitäjässä sama matka maksaa 20-25 euroa riippuen pysähdyksistä.

Lähde: http://taxikiruna.se/priser/

Liikenne- ja viestintäministeriö on todennut, että se on keskustellut asioista Ruotsin viranomaisen kanssa ja saanut sieltä hyviä neuvoja. Kuitenkin kohuministeriö tekee Anne Bernerin johdolla täysin samoja virheitä. Mistä siis on keskusteltu? Kuluttajahintojen noususta? Syrjäkylien kuolemasta?

Kiirunan taksi lopetti arkiyöpäivystyksen kokonaan vuonna 2009, kun mm. sairaalakyydit kilpailutettiin pois luulajalaiselle taksiyritykselle. Kiirunassa ei siis enää saa mitään taksia arkiöinä. Suomessa takseilla on päivystysvelvollisuus 24/7/365 kaikkialla.

Ei ihme, että myös jotkut taksiyrittäjät haluavat touhun vapaaksi.. Kiiruna ei suinkaan ole ainut esimerkki. Kautta maan taksi on n. 20-40 % kalliimpi kuin Suomessa. Miksi sääntelyn vapautus ei laskenut hintoja? Tähän on vaikea saada vastaus Joku vertaa asiaa telealaa (!) Joka on käsittämätön vertaus. Miten telealaa voi verrata kuljetusalaan, mutta kuljetusalaa ei kuljetusalaan?

Miksi taksiliitto oli hiljaa miltei koko liikennekaaren suunnittelun ajan? Miksi liitto ärähti vasta, kun taksia oltiin jättämässä liikennekaaren ulkopuolelle? Miksi Ruotsin taksiliitto oli sääntelyyn palaamista vastaan? Vastausta ei tarvitse kaukaa hakea..

#liikennekaari

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat