Jukka-Pekka.Kukkonen

Taksialan terveiset eduskuntaan

  • Taksialan terveiset eduskuntaan

 

Terveisiä eduskuntaan ja Liikennekaaren lähetekeskusteluun.

Yleinen oletus tuntuu olevan, että vapautuva kilpailu laskee taksien hintoja. 

Ruotsissa on ollut vapaa kilpailu jo 25 vuotta.
Oheisessa kaaviossa on satunnaisia taksihintoja eri puolilta Suomea ja Ruotsia. Suomesta on tosin vain yksi hinta, se kun on sama kaikissa kunnissa. Ruotsin vapaassa kilpailussa näin ei tietenkään ole, vaan hinnat vaihtelevat.

On helppo päätellä mihin suuntaan suomalaiset hinnat ovat vapautuksen jälkeen matkalla.

Mainittakoon, että Kiirunan taksin hinta menee yli kaavion rajojen, se kun on 103% kalliimpi kuin Suomalaisen taksin hinta.

Lopuksi kohteliaat terveiset Ludvikan taksilta:

"Vi håller öppet Måndag – Torsdag 05.00-24.00, Fredag 05.00 – söndag 24.00. För akuta sjukresor på nätterna, vänligen ring 112."

26 000 asukkaan Ludvikassa ei ole yöpäivystystä arkisin edes 55% suomalaista taksia kalliimmalla hinnalla. Tulee yhteiskunnalle varmasti edulliseksi hakea ambulanssilla kaikki öiset sairaalapotilaat.

Lähde: www.facebook.com/suomalainentaksi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Moni ei ajattele sitä kuinka ruotsissa katosi vapaan kilpailun myötä yöpäivystys muualta kuin suurimpien kaupunkien keskustoista. Puhumattakaan siitä kuinka taksikuskien maksamat verot kutistuu kampaajien tasolle kun taksamittarit jää vapaaehtoisiksi. Asiakkaalle ilmoitetaan 50km hinta ja verottajalle 20km hinta.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Puhumattakaan siitä kuinka taksikuskien maksamat verot kutistuu kampaajien tasolle kun taksamittarit jää vapaaehtoisiksi. Asiakkaalle ilmoitetaan 50km hinta ja verottajalle 20km hinta."

Tämä siis mikäli asiakas suostuu maksamaan matkansa ilman kuittia.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Monella kampaajalla käyneenä useassa ei ole tarjottu kuittia ja jos sitä on pyytänyt niin pahasti on katsottu.

Sama tulee tapahtumaan taksialalla.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #3

"Monella kampaajalla käyneenä"

Ihanko totta?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #4

Minä ole käynyt vaan partureissa, mutta voimoni käy kampaajalla, eestissäkin on meesten juksuur ja naisten juksuur.

Käyttäjän IiroKoppinen kuva
Iiro Koppinen

Uber ja sen kilpailijat ovat ihan tavallisia maailmalla. Onko täällä tosiaan tilanne sellainen, että poliisi katsoo olevan tarkoituksenmukaista jahdata näitä, vaikka muutakin tähdellistä olisi?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Liikenteenvalvonta kuuluu poliisille.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

On se jännää kun ei haluta/viitsitä tutkia asioita tarkemmin. Taksiluvat vapautuvat eli taksiyrittäjäksi voi ryhtyä kuka tahansa, joka täyttää tietyt kriteerit.

Hinnoittelu on vapaa PAITSI se, että sille asetetaan katto. Tällä juuri vältetään ne virheet mitä ruåttissa on tehty. Tässä on koko juitsun ydin.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Taksamittareihin korkeintaksa, sopimustaksa ja kuukausittain tallentuvat tiedot tuloista verottajalle, niin kaikki toimii.

Toimituksen poiminnat