Jukka-Pekka.Kukkonen

Kilpailutus kiireessä vaikeaa

Kilpailutus kiireessä vaikeaa: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005060245.html

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Ristola toi juuri mediassa esiin kilpailuttamisen vaikeuden kiireessä, kun kyseessä oli liikenneverkkouudistuksen konsulttiavun kilpailutus. Sama asia pätee taksialan kilpailutuksen ongelmiin. Kuluttaja käyttää taksia yleensä kiireessä tai heti. Sitä ei juuri koskaan varata viikkojen/kuukausien päähän. Korkeintaan se ennakkovarataan seuraavaksi aamuksi/illaksi.  Juurikin siksi taksialan hintasääntelyn vapauttaminen ei hyödytä kuluttajaa. Siitä hyötyy vain ja ainoastaan myyjä. Kiireessä tehty kilpailutus on niin kuluttajalle, ministeriölle, yritykselle, jne. vaikeaa ellei jopa mahdotonta. Oli sitten kyse konsulttiavusta tai esimerkiksi taksiliikenteestä. Tällöin hinnan säätelee myyjä, ei asiakas. Digitalisaatio ei ole millään tavalla ratkaisu tähän ongelmaan. Se ei hidasta aikaa.

Liikennekaari

Liikennekaari sisältää useita puutteita, ja se on täynnä ideologiaa. Uskomuksilla romutetaan Suomen erittäin tehokas, turvallinen ja Pohjoismaiden halvin taksijärjestemä. Liikennekaaressa ei ole käyty kaikkia vaihtoehtoja läpi. Ministeriö on ajanut asiaa läpi omilla uskomuksilla ja patoutumilla - välittämättä vaihtoehtoisista tavoista tai tutkimatta kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Tämän toteaa jopa lainsäädännön arviointineuvosta: http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005065793.html?ref=rss. Hallituksen esitys liikennekaareksi sisältää myös sellaisia sanoja kuin "karkeasti arvioituna", jotka ovat yhtä tyhjän kanssa realiteettien kanssa.

Liikennekaari on hyvä päämäärä. Nykyisessä muodossaan se vain sisältää lukemattomia isoja virheitä. Olisikin korkea aika ajaa ministeriöstä ulos vuosia jatkunut ideologia ja tuoda sisään ammattitaito? Ammattitaito, jota ei kaikilta Liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehiltä nykypäivänä löydy. Päätöksissä pitää olla rohkea, mutta ei tyhmän rohkea. Rohkeudella, kun pääsee tietylle tasolle asti, ja sen jälkeen kuvioihin mukaan astuu realismi. Nuo realismin asiat, joita taksisääntelyn vapauttaneissa maissa pidetään ongelmallisina nykypäivänäkin. Riistohinnoittelu, palveluiden saamattomuus ja harmaa talous ovat juuri sitä realismia. Ministeriö pyrkii sokeasti ajamaan läpi asioitaan. Sen näimme jo katastrofaalisessa ja jopa humoristisessa liikenneverkkouudistuksessa. 

Mikä olikaan Liikenne- ja viestintäministeriön keino tulevaisuuden harmaan talouden ehkäisyyn liikennekaaressa? Toimijoiden rehellisyys tulojen ilmoittamiseen (!) ja Trafilta mahdollisuuden puuttua tuhansien ja tuhansien yrittäjien hinnoitteluun. Ruotsissa on yritetty puuttua riistohinnoitteluun 26 vuotta - siinä onnistumatta. 

Uber

Uberin maajohtaja Joel Järvinen piti liikennekaaren esitystä huonona siltä osin, että aikataulu on pitkä ja se nostaa entisestään vaatimuksia mm. Uber ajamiseen. Niin, lakihan pysyy siltä osin samana, se ei muutu miksikään - asianmukaiset luvat toimintaan vaaditaan jatkossakin. Luvan hakemisella hakija tosin ilmoittautuu viranomaisen hellään huomaan.

Yhtiö ei osaa toimia lainsäädännön puitteissa edes niissä maissa missä taksiala on vapautettu. Tämä tuli esiin vasta Norjassa: http://e24.no/lov-og-rett/uber/skatteetaten-gaar-til-aksjon-mot-400-navngitte-uber-sjaafoerer/23909544. Yhtiö on veroparatiisiyhtiö ja sen "parnerit" nykyajan digitalisaation pimeitä takseja. Juurikin niitä pimeitä takseja mistä vanhemmat, viranomaiset ja ystävät aikanaan ja nykypäivänä meitä varoitteli. Kun se valjastetaan mobiiliin, niin maailma pelastuu? Monikertaisen hinnan maksaminen Uber-kyydistä (yli kaksinkertaisen hinnan maksaminen verrattuna taksin hintaan) saa jotkut toimittajat nauramaan (!) Ei, ei ivallisesti. 

Aikataulu-asian saimme todeta liikenneverkkouudistuksessa: "Kun unohdamme kiireen, alamme muistaa asioita, jotka olemme kiireessämme unohtaneet." - Sainio

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat