*

Jukka-Pekka.Kukkonen

Liikennesektori tulevaisuudessa - Taksiliikenne

Seurasin mielenkiinnolla 7.3.2017 käytyä Liikenne- ja viestintäministeriön järjestämää liikenne- ja viestintäfoorumia. Suuria puheita, hyvää keskustelua, paljon uskomuksia, rohkeutta ja ennusteita. Mielenkiinto lopahti nopeasti..

"Tulevaisuus tehdään nyt. Rohkeasti." - Anne Berner

Foorumin aloitti Ministeri Anne Berner, joka puhui tuttua samaa mantraa kuten aina ennenkin. Tulevaisuus tehdään tässä ja nyt. Asioiden toistaminen ei tee kyseisistä asioista yhtään sen enempää totta. Uutena asiana Ministeri Berner kertoi, että Suomen autokanta on Liettuan jälkeen yksi maailman vanhemmista. Liikenteen automatisointi tulevaisuudessa tulee parantamaan Suomen autokantaa ja liikennesektoria. Ministeri Berner kertoi myös, että autoteollisuuden mukaan tämä on jo mahdollista vuonna 2025, ja mm. tällöin robottitaksien hinnat ovat n. 0,50 eur / km. Suomen autokanta siis hyppää maailman huonoimmasta maailman kärkeen vain 8 vuodessa. Hintataso tippuu vain 8 vuodessa tai vähemmässäkin ajassa 0,50 eur / km. 

Toinen puhuja kertoi kuinka ihminen voi kävellä vetten päällä mikäli hän vain uskoo tarpeeksi omiin kykyihinsä. Ei, ihminen ei voi kävellä vetten päällä, uskoi hän kuinka omiin kykyihinsä. Ihminen on naiivi, jos uskoo, että voi kävellä vetten päällä. Tai hän on helposti vietävissä, jos hän uskoo toisen sanomaan siitä, että hän voi kävellä vetten päällä. 

Esko Aho kertoi samat tutut asiat liikenteen avaamisesta - "unohtaen" siitä seuranneet ongelmat maissa missä vapautus on tehty. Käyttäen vertikaali ja horisontaali ilmauksia.

"Tulevaisuus tehdään nyt. Rohkeasti." - toivon mukaan järkevästi.

Samat asiat toistuvat valmisteilla olevassa liikennekaaressa. Se perustuu uskomuksiin paremmasta huomisesta. Uskomuksiin, jotka on koettu jo muualla toimimattomiksi. Liikennekaari sisältää useita virheitä. Se pelaa kymmenillä, sadoilla, ellei jopa tuhansilla työpaikoilla.. ihmisten työpaikoilla. Suomi ei ole edelläkävijä liikennesektorin avaamisessa. Liikenne- ja viestintäministeriö perustelee edelleen liikennesektorin avaamista telealan vapauttamisella vuonna 1980. Telealan vapauttaminen toi mobiiliteknologian ja operaattorit ja se toi telealan hypen. Miten siinä kävikään joitain vuosia myöhemmin? Samaan aikaan ministeriö ei pidä relevanttina taksialan vapautusta 1980-luvun Ruotsissa. Ministeriö siis vertaa telealan vapautusta taksialaan, mutta ei vertaa taksialan vapautusta taksialaan. 

Huominen tehdään nyt. Sitä ei tehdä uskomuksilla, sitä ei tehdä hullulla rohkeudella. Se tehdään rohkean järkevästi. Miettien mikä asia toimii ja mikä ei, tiedostaen sitä seuraavat riskit. Oman ideologian esille tuonti ei tee asiasta yhtään sen totuudenmukaisempaa, jos sama asia on muualla todettu jo usein epäonnistuneeksi. Liikennekaari on osittain tätä. Se tulee sallimaan ei tulonhankkimistarkoituksessa suoritetut tehtävät ja "työn", kuten mm. jakamistalouden. Se tulee myös poistamaan kassakoneet mm. takseista. Digitalisaatio korjaa puuttuvat ongelmat? Digitalisaatio korjaa kassakoneiden jättämän aukon? Sovellus korjaa kalibroidun kassakoneen? Ei. Tämän voi todeta jo erään suureen "jakamistaloudessa" toimivan yhtiön liiketoimintamallista. Tulevaisuuden kuljettajalla voi olla useita "digitalisaation-kassakoneita", jopa kymmeniä. Mistä tulevaisuuden kuluttaja tietää mitä hintaa hän seuraa? Entä miten valvova viranomainen voi seurata maksuliikennettä? Miten verottaja voi seurata? Miten poliisi voi? Ei mitenkään. Poistetaanko kassakoneet seuraavaksi hypermarketeista? Tai piirturit raskaasta liikenteestä? Ministeriön mukaan, kun harmaa talous estetään tulevaisuudessa - toimijoiden rehellisyydellä tulojen ilmoittamiseen. Ei, sitä ei estetä rehellisyydellä.

Avoimet rajapinnat

Ruotsin taksiala vapautettiin 27 vuotta sitten. Sieltä poistettiin rajapinnat, ja toimitaan avoimesti; innovaatioita ei ole syntynyt, robottiautot eivät kuljeta ihmisiä ja digitalisaatio ei ole edennyt. Se on tuonut alueet missä operoivat vain tietyt autot, se on tuonut riistohinnoittelun, se on tuonut harmaan talouden ja se on tuonut haja-asutusseutujen hiljentymisen liikennepalveluista. Samoin on käynyt kaikissa muissakin vapautuksen tehneissä maissa. Ministeriö itse huomasi sen liikenneverkkouudistuksessa, että kilpailutus kiireessä on vaikeaa. Taksia käytetään yleensä kiireessä.

Samaan aikaan Suomen taksiala on kehittynyt jopa enemmän sääntelyn alaisena. Sääntely ei estä kehittymistä, kun ala haluaa kehittyä. Ja ala on halunnut kehittyä vuosien saatossa: Korttimaksaminen, paketti- ja muut kuljetukset, suorasoitot, tekstaritilaukset, puheentunnistus, Kelan kimppakyydit ja sähköinen järjestelmä, autojen automaattinen paikantaminen, gps, ja lähimmän asiakasta olevan taksin saaminen, sekä viimeisimpänä valtakunnallinen mobiilisovellus Valopilkku, joka tuo taksin entistä lähemmäksi digitalisaatiota. 

Ala on siis kehittynyt, ja se kehittyy myös tulevaisuudessakin. Taksi ei ole yksi suuri yhtiö. Suomen taksiala missä toimii n. 10 000 Oy, Ky ja Tmi yrittäjää kehittyy, mutta se kehittyy hitaasti harkiten - järkevästi. Se ei kehity hetkessä. Mikään asia ei lyhennä kehitykseen käytettyä aikaa mikäli kehitys halutaan tehdä huolellisesti ilman epärealistisia uskomuksia. Organisaation muutokseen kuuluu riskienhallinta, niiden tiedostaminen, analysointi, estäminen. Riskien osuus ja niiden hallittavuus hankaloituu huomattavasti kiireessä. Tämän perusasian on unohtanut etenkin Liikenne- ja viestintäministeriö. Se menee uskomusten mukaan kiireessä digihypeen, se uskoo kävelevänsä vetten päällä. Kun unohdamme kiireen, alamme muistaa asioita, jotka olemme kiireessämme unohtaneet.

Digitalisaatio on kuitenkin erittäin hyvä päämäärä, kun päämäärään mennään suunnitellusti, unohtaen ideologian. Visio on yleensä hyvä, mahtipontinen ehkä jopa tavoittamaton päämäärä yrityksille. Se on suunnannäyttäjä ja unelma. Realistinen tavoite onkin sitten jotain ihan muuta..

Onneksi on suomalainen taksi - ainakin vielä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Se pitää vielä todeta, että haluan edelleen nähdä sen kuinka tulevaisuuden robottitaksi auttaa heikkokuntoista vanhusta autosta ja kantaa hänen ostokset viidenteen kerrokseen.

Käyttäjän MarcusWestermark kuva
Marcus Westermark

Kirjoitatko eilisestä Liikennefoorumista? Ite oon kyllä nyt aika pihalla… En nimittäin kuullut eilisessä tilaisuudessa mainittavan sanaa taksi yhtä ainuttakaan kertaa.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Alku on eilisestä foorumista.

Toimituksen poiminnat