Jukka-Pekka.Kukkonen

Taksiliikenne tulevaisuudessa

  • Taksiliikenne tulevaisuudessa

Suomen hallitus hyväksyi tänään uuden taksilain. Se tulee voimaan 1.7.2018.

Hallitus purkaa taksialan sääntelyä. Sen kautta mm. taksien hinnoittelu vapaantuu, asemapaikka poistuu ja määräsääntelystä luovutaan. Laki sisältää edelleen monia virheitä, kuten mm. taksamittarien (kassakoneen) poistamisen. Jatkossa mittaria ei tarvitse lainkaan tai saman asian ajaa digitaalinen mittari, ts. kännykkäsovellus.

Kassakoneiden poisto pelaa suoraan harmaan talouden laariin. Tänään saimme lukea Uber Suomen n. 2 miljoonan euron rikoshyödystä ja harmaasta talousta. Digitalisaatio ei estänyt tai vähentänyt harmaata taloutta. Kuskeja satoja.

Entä kun kuskeja on tuhansia?

Taksi lataa siis kuvassa olevan apin AppStoresta, ehkä toisenkin vastaavan sovelluksen. Kolmannen Androidilta. Taksi ajaa tolpalta käteiskyydin. Miten tieto menee verottajalle tai kenellekkään?

Tuleva liikennepalvelulaki taksamittarin poistoineen lisää merkittävästi harmaata taloutta. Se helpottaa riistohinoittelua.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Hyvin erikoista oli Taksiliiton edustajan haastattelu radiossa. Hänen mielestään taksilupien lopettaminen nostaa kyytien hintoja ja tätä Taksiliitto ei voi hyväksyä.

Edelleen, jos takseja on tuhansia, se ei voi olla taksin käyttäjien edun mukaista?

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Takseja on tälläkin hetkellä Suomessa n. 9 000 kpl.

Ruotsissa ala vapautettiin. Automäärät kasvoivat esimerkiksi Tukholmassa liki 70 %. Maaseuduilla ne vuorostaan vähenivät jopa saman verran. Seurauksena roima ylitarjonta suurissa kaupungeissa (etenkin Tukholmassa ja Malmössä). Ylitarjonta johti palkkojen laskuun, riistohinnoitteluun, harmaaseen talouteen ja varomattomien asiakkaiden (etenkin turistien) huijaamiseen.

Tällä hetkellä Tukholmassa halvin 10 km taksikyyti maksaa n. 299 kr. Kallein 1499 kr. Hintaeroa samalle matkalle siis noin 400 %! Sama matka Suomessa maksaa kruunuiksi muutettuna n. 220 kr. Suomessa on myös isompi alv.

Taksialan vapautus ei ole laskenut hintoja Ruotsissa, Norjassa, Hollannissa tai jopa Virossa. Näissä kaikissa maissa on kalliimpi taksi kuin Suomessa. Viron tilanteessa pitää ottaa huomioon maan palkka- ja elintaso.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Suomessa on myös isompi alv."

Niinkö?

Käyttäjän mjkrie kuva
Mika Riekki

Käteinen poistuu käytöstä. Taksikyyti pitää tilata ja maksaa kännykkäsovelluksella, niinkuin lähijunan lippukin jos ei ole matkakorttia. Tilauksen yhteydessä näkyy halvin hinta. Robottitaksien myötä ei edes välttämättä tarvita taksikuskeja.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Tervetullut uudistus joka vapauttaa kilpailua ja tulee säästämään verovaroja huomattavia summia mm Kela- ja koulukyydeissä jne.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Millä perusteella tulee säästämään juuri noissa kyydeissä?

Pekka Iiskonmaki

Tuntemassani kylässä ajaa eräs kaveri bussillaan kavereita Latviaan juomien hakumatkalle.

Nyt hän laajentaa taksitoimintaan. Ammatiltaan hän on maanviljelija ja sai nyt odotetun lisätienestin.

Nyt hän pelkää miten oluen vapauttaminen kauppoihin rikkoo pisnestä, mutta onneksi Suomi pitää hinnat pilvissä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tämä on sitä karavaani kulkee ja koirat haukkuu -tilannetta tyypillisimmillään, mitä vikinään ja poruun tulee.

Jos jotain hyvää haluaa tuoda ensimmäiseksi esiin nykyhallituksesta, niin se on nimenomaan tuo elinkeinoelämän turhan säätelyn purkaminen ja rohkea sekä nopea sellainen. Tästä annan täydet pinnat.

Kauppojen aukiolosäätelyn purkaminen oli myös Suomen oloissa valtavan tehokkaasti ja terveen piittaamattomasti tehty päätös, jonka jälkeen olemme jo nähneet talouden kääntymisen nousuun sekä työllisyyden parantuneen.

Vielä kun saataisiin alkoholipuolella toteutettua edes kaikki se, josta on puhuttu, niin hallitus olisi lunastanut paikkansa kaikkien aikojen edistyksellisimpänä ja toimeliaimpana hallituksena moneen vuosikymmeneen.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Jos etujärjestöt saisivat päättää, VR:llä olisi höyrykoneen hoitajia ja laivoissa radiosähköttäjiä.

Pekka Iiskonmaki

''Vielä kun saataisiin alkoholipuolella toteutettua edes kaikki se, josta on puhuttu, niin hallitus olisi lunastanut paikkansa kaikkien aikojen edistyksellisimpänä ja toimeliaimpana hallituksena moneen vuosikymmeneen.''

Onko Suomessa riittävästi tutkittu alkoholipolitiikan lieventämisen vaikutuksia Viron ja Latvian talouteen?

Molemmille maille olisi siitä haittaa. Suomi on kuitenkin perinteisesti ajatellut enemmän muiden etuja kuin omiaan.

Pekka Puskalle ollaan ehdotettu molemmissa maissa korkeaa mitallia.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Ei tule mieleen toista maata, jossa taksi toimisi niin hyvin kuin Suomessa. Autot ovat laadukkaita, palvelu osaavaa, aina pääsee perille ja voi luottaa siihen että hinnassa ei kuseteta. Eron huomaa selvimmin silloin kun palaa Helsinki-Vantaalle ja tarvitsee kyytiä.

Ideologisista syistä järjestelmä pitää romuttaa! Kuka ihan oikeasti haluaa siirtyä sellaiseen Tallinnan taksitilanteeseen? Odotetaan sitä vikinää ja porua sitten kun hinnoittelu on todella vapaata ja baari-illan päätteeksi ei jaksa tai huomaa käydä sitä turkkilaista basaarikeskustelua hinnasta kuskin kanssa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Juu, mutta taksilla ajaminen on Suomessa elitismiä. Monissa muissa maissa se on yhtä halpaa kuin ratikka ja ratikkaakin helpompi vinkata mistä kadun kulmasta hyvänsä. Sen kyydin saaminenhan se idea on, ei niinkään, että voi istua E-sarjan Mersussa. Asuessani Shanghaissa en koskaan käyttänyt muuta julkista kulkuvälinettä kuin taksia. Eurolla ajoi monta kilometriä.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #13

Niin että Shanghai on se johon hintatasoon suomalaisen taksin pitäisi benchmarkata? Mikä mahtoi olla kuskien kuukausipalkka?

Taksia olen jonottanut viimeksi Montpellierissa, sama kokemus Barcelonasta ja Lontoon keskustasta jos sattuu satamaan, aika usein sattuu. En ole huomannut että saatavuudessa olisi eroja Suomeen ainakaan niiden paikkojen hyväksi. Pariisissa kuski ei tiennyt mikä tai missä on Louvre.

Tietty joku Intia on toista maata, sieltä saa riksan vaikka ei haluaisikaan.

Käyttäjän mikamustonen kuva
Mika Mustonen Vastaus kommenttiin #13

#13

Pitää paikkansa, käytiin vaimon kanssa Riikassa ja taksikyyti kaupungilla maksoi pari kolme euroa. Laadussa ei ollut valittamista - kuljettaja oli ihan samanlainen ihminen kuin suomalaiset taksikuskitkin.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #16

Latvia taitaa olla köyhin euromaa ja keskipalkka jotain 700 euron luokkaa.
Edelleen, vertailu taloudellisesti ja hintatasoltaan aivan erilaisiin maihin ei taida tuoda lisäarvoa taksikeskusteluun?

Parilla-kolmella eurolla verot ja muut maksut maksaen ei Suomesa kannattane tehdä mitään työsuoritusta siinäkään tapauksessa, että taksien kilpailu olisi vapaata.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Taksikuskeista tulee uudet kampaajat. Vain puolet tuloista ilmoitetaan verottajalle.

Pekka Iiskonmaki

#10
Kohtuuton verotus johtaa aina veronkiertoon. Pienellä prosentilla saa rahaa kerättyä enemmän.

Käyttäjän mikamustonen kuva
Mika Mustonen

#10

Pitäisikö mielestäsi kampaajan ammatti muttaa luvanvaraiseksi ja määräsäännöstellyksi nykyisen taksipalvelun tapaan ?

Hannu Rautomäki

Suorastaan surkuhupaisaa, miten Suomessa hankkimalla hankitaan taksialalle viidakon lait, sama epäjärjestys, huijaukset ja ryöstöhinnoittelu kuten Ruotsissakin.

Herää kysymys, ovatko kansanedustajat ollenkaan täyspäisiä salliessaan tällaisen lakimuutoksen?
Yleensä Ruotsia apinoidaan positiivisissa asioissa, mutta miksi apinoidaan negatiivisissakin?
Berneriin palataan tämän uudistuksen tiimoilta vuosien mittaan vielä monta kertaa.

Viite:
http://yle.fi/uutiset/3-7692396
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/vapaa-hinnoit...
http://www.rantapallo.fi/kaupunkilomat/edes-tukhol...

Hannu Rautomäki

Toki on mahdollista sekin, että hallituksessa ja eduskunnassa ei edes vaivauduta pohtimaan, mihin lakimuutokset johtavat.

Viite:
http://www.talouselama.fi/tebatti/taksiliikenteen-...
http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/458170/Ta...
http://www.hs.fi/matka/art-2000002529278.html

Käyttäjän mikamustonen kuva
Mika Mustonen

#18
Ihan samat suomalaiset lait koskevat tulevaisuudessa taksiyrittäjiä kuin muitakin yrittäjiä. En kutsuisi suomalaista lainsäädäntöä 'viidakon laiksi'.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ruokakauppojen erikoistarjoukset ovat yksi esimerkki viidakon laeista. Ehkäpä joku haluaa ne kieltää.

Käyttäjän wiljoantero kuva
Antero Manninen

Suomessa taksialalle ei hankita viidakon lakeja, vaan saatetaan myös taksialakin vihdoin normaalien markkinatalouden lakien ja käytäntöjen mukaiseksi.
Hyvä vertailun kohde on linja-autoliikenne. Matkalippujen hinnat ovat kohtuullistuneet ja palvelu kokonaisuudessaan parantunut.

Toimituksen poiminnat