Jukka-Pekka.Kukkonen

Liikennekaari edistyy, mutta mihin suuntaan?

Otetaanpa kantaa veroparatiisiyhtiön lobbauksessa tunnetun lehden uutisaiheeseen:

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/kilpailija-ruotsalaisen-taksijatin-kaup...

Kujalan kannattaisi ensin tutustua käsitteisiin. Näin hän saa kommenteista ja perusteluista uskottavammat. Taksiala Suomessa ei ole monopolia, se ei ole myöskään kartellia. Se on sääntelyä. Näiden kolmen termin erot on kuitenkin kohtuu isot. Toki käsiteanalyysit nyt harvoin ketään kiinnostavat.

Niin, Cabonline sai juuri Ruotsissa miljoonasakot myöhästelyistä, tekemättömistä kyydeistä ja palvelutason tarpeettomuudesta. Se on siis se hyvä asia mikä on Kujalan mielestä hyvää Suomelle? Ok. 

http://www.stockholmsfria.se/artikel/125916

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/taxikungens-liv-i-lyx--i-en-bra...

Kujalan mielestä on hyvä asia, että verotulot ohjataan jatkossa Kanadan eläkejärjestöille, kuten esim. Cabonlinen tapauksessa? 

Taksialalla Suomessa on jo nyt työvoimapula. Kujalaa, LVM ja Cabonline uskoen "alalle syntyy satoja / tuhansia työpaikkoja". Mistä näihin löydetään työntekijät? Kortistosta palkkatuella? Yhteiskunta kiittää.

Esim. Ruotsin taksialalla kuljettaja tekee n. 180-190 tuntia / kk töitä, ja palkka on liikennesektorin huonoin. Autoja pidetään töissä jopa 94 %, vaikka kysyntä ei sitä vaadi. Seurauksena riistohinnoittelu, harmaa talous ja kiertely. Lisäksi kun muistetaan, että tällä hetkellä Suomen säännellyllä alalla on 1,9 taksia / 1 000 ihmistä kohden ja mm. Ruotsin vapaalla alalla 1,6 taksia / 1000 ihmistä kohden. Kärsijöidä maaseudut, kun taksit keskittyy vain suurkaupunkeihin.

Ruotsissa 10 km matka maksaa n. 32-159 eur. Suomessa tällä hetkellä 23 euroa. Ruotsissa alv 6 %. Suomessa 10 %. Ruotsin taksialalla ja tulevaisuudessa myös Suomen taksialalla hinnoittelu tulee olemaan todella epäselkeää.

Ruotsissa alaa hallitsee täysin 2-4 isoa taksiyhtiötä, jotka toimivat ihan oikeassa monopoliasemassa.

Entä tulevaisuus Suomessa? 

Taksien hinnat todellakin tulevat halpenemaan.. hiljaisille ajoille. Siis silloin, kun kuluttajan ei tarvitse liikkua mm. maanantaiyö klo. 2. Vastaavasti hinnat nousevat nykyiseen moninkertaisesti kiireajoille, siis silloin kun kuluttaja liikkuu. Kuka siitä siis hyötyy? Kyllä, palveluntarjoaja. Toki on joitakin kokeilijoita ja halpatakseja markkinoilla.. joilla ei taksin kanssa ole mitään tekemistä, vaan ovat tavallaan ihan oma kategoriansa.

Kaikki nämä asiat on Kujalan ja Kajonin mielestä hyvä asia? Tämä selvä. #sarkasmi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat