*

Jukka-Pekka.Kukkonen

Anne Berner, LVM ja ajokortin uudistaminen

Tänään saimme jälleen lukea Anne Bernerin että Liikenne- ja viestintäministeriön uutisia kaavaillusta ajokorttiuudistuksesta. Kyllä, ajokortti Suomessa on kallis, mutta LVM:n keinot hinnan alentamiseen käsittämättömät.

Uutinen: http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/berner-ajokortin-myöntämistä-17-vuotiaille-ammattikuljettajaksi-kouluttautuville-harkitaan/ar-BBEqftn?ocid=sf

Anne Berner: "Uudistus tulee toki vaikuttamaan eri ajokorttiluokissa hinnoitteluun ja siihen, että ajokoulujen välille syntyy kilpailua, kun opetussuunnitelmaa ei vahvisteta viranomaisen toimesta. Tällöin jokainen voi tarjota koulutusta eri tavalla, Berner sanoo."  

No niin, LVM antaa siis mahdollisuuden "yrittäjän" profiloitua päästämällä kaikki opetettavat helposti, halvalla ja vähillä tunneilla/opetuksella läpi. Vastaavasti joku toinen voisi pitää paljon tunteja ja opetusta kalliimmalla, eikä ajokorttia saisi kuka tahansa. Kumpi lisää liikenneturvallisuutta?

"Bernerin mukaan hinta ei kuitenkaan ole uudistuksen kärki, vaan liikenneturvallisuude parantaminen."

Antamalla ajokortti entistä nuoremmille, ja vähentämällä opetusta liikenneturvallisuus siis paranee? Lähes jokainen osaa ajaa autolla, kunhan vain hänen jalat yltävät polkimille. Se ei vaan liikenteessä riitä, etenkään ammattiliikenteessä.

Ministeriö on kovaa vauhtia tuhoamassa suomalaisen liikennesektorin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Olen täysin vakuuttunut siitä, että on monia nuoria jotka pärjäävät oikein hyvin nykyistä vähemmällä opetuksella. On myös niitä jotka tarvitsevat opetusta enemmän kuin mitä nykyisin aluksi annetaan: eivät pääse nytkään ekalla inssiajolla läpi.

Tuossa suunnitelmassa yksi kohta kiinnitti huomiotani: 17-vuotiaalle voitaisiin myöntää ajokortti mm. jos se olisi edellytyksenä työllistymiselle. Ihan hyvä juttu - mielestäni kuitenkin ko. työtä pitäisi ensiksi tarjota täysi-ikäisille ja tuota perustetta voitaisiin käyttää vain jos ainoa vaihtoehto kyseiseen tehtävään olisi tuo 17-vuotias lapsi.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Minusta tämä ehdotuksen kohta kuulostaa huolestuttavalta:

"Opetusajoneuvossa ei vaadittaisi erillisiä polkimia opettajaa tai ajoharjoittelua ohjaavaa varten. Tätä vastustetaan muun muassa poliisin ja liikenneturvan lausunnoissa."

Siis ei enää olisi jarrupoljinta opettajalla? Huhhuh..

Kärkenä liikenneturvallisuus..

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Ruotsissa tätä poljinpakkoa ei ole. Siellä opetusajossa menehtyy 1-2 henkilöä ja vammautuu vaikea-asteisesta keskimäärin 16 henkilöä/ vuosi. Lievempiä loukkaantumisia noin 150 kpl. Mikäli poljinpakko poistetaan, niin se tarkoittaa, että hyväksymme lisääntyvien onnettomuuksista aiheutuvien kustannusten rasittavan kaikkien liikennevakuutus- ja kaskovakuutuksia.
Autokoulussa tapahtuvaan opetukseen tämä muutos ei tulisi vaikuttamaan. Uskallan luvata, ettei yksikään ammattilainen alkaisi antamaan opetusta ilman lisäjarrupoljinta.
Allekirjoitan huolesi liikenneturvallisuuden heikkenemisestä erityisesti kevyen liikenteen osalta.

Toimituksen poiminnat