Jukka-Pekka.Kukkonen

Liikennepalvelulaki, ja sen oikeat vaikutukset

  • Liikennepalvelulaki, ja sen oikeat vaikutukset
  • Liikennepalvelulaki, ja sen oikeat vaikutukset

Liikennepalvelulaki astuu voimaan 1.7.2018. Liikenne- ja viestintäministeriö on perustellut lakia sen vaikutuksilla etenkin taksialaan. Kilpailun lisääntyessä hinnat putoavat, tarjonta paranee ja uudet innovaatiot kehittävät alaa.

Kirjoituksen kuvassa Hollanti, ja syyskuu 2017. Hollannissa taksiala vapautettiin 2000-luvulla. 

Omien ideologien ja lobbareiden kuuntelu ei siis tee asioista yhtään enempää totta. Se mitä käytännössä tapahtuu - ratkaisee. Ministeriön virkamiehet ovat nostaneet kädet pystyyn. Lobbaus on iskenyt syvälle taloon, ideologia jyllää, konsensus on täysin vieras käsite ja kolleegaa tuetaan, vaikka kyseinen kolleega ei tiedä edes prosessien perusasioita.

Faktat kertovat taksialan vapautusmaista sen, että mm. 26 vuodessa Ruotsin taksialalla ei ole innovatiivisempia asioita, hinta ei ole laskenut (ne ovat nousseet), palvelut ovat keskittyneet  ja tarjonta on huonompaa kuin Suomessa. Hollannissa asiat taitavat olla vielä huonommin. Samat asiat toistuvat jokaisessa taksialan vapauttaneessa maassa. Markkinataloudenlait eivät toteudu TODISTETUSTI maailman taksialoilla. Samat päätökset kuitenkin johtavat täällä eri lopputulokseen? Kyllä, mikäli uskomme ideologiaan, mikäli uskomme ministeriöön ja mikäli sivuutamme alalta saadut tiedot.

Liikennepalvelulaki sallii myös mm. veroparatiisiyhtiö Uberin toiminnan. Yhtiön, joka jokin aika sitten lopetti Suomessa toiminnan, jotta se pystyy omien sanojensa mukaan "suojelemaan kuljettajiaan". Anteeksi, mutta yli 200 kuljettajaa on ollut tutkittuna jo miltei yli vuoden. Osa on jo keretty tuomitsemaan oikeudessa. Heti, kun poliisi siirsi mielenkiinnon yhtiön johtoon, takavarikoi johdon omaisuutta, kuten mm. Joel Järvisen niin veroparatiisiyhtiö lopetti toiminnan. Jokainen voi miettiä oliko kyseessä siis vuoden syytteissä / tutkinnassa olleet kuljettajat vai yhtiön Suomen johdon tutkinta. Muihin lukuisiin yhtiön vikoihin en jaksa enempää edes puuttua.

Kiitos Liikenne- ja viestintäministeriön Suomen taksiala tulee olemaan täysi katastrofi seuraavat vuodet. Taksiala tulee niittämään mainetta mm. turistioppaissa ja varoitusteksteissä. Ei sen takia, että se on hyvä, vaan varoituksena esim. riistohinnoista. 

Taksialalle on jo tulossa ulkomaalaisia suuria yhtiöitä. Taksialan pääoma lisääntyy, mutta verotulot tulotetaan Suomen rajojen ulkopuolelle. Todella kestävää kehitystä.

Populisti liberaali Elina Lepomäki julkaisi twitterissä kuvan Suomen taksijonosta ja toivoi alan vapautumista, jotta jonot poistuisivat. Psst.. ne jonot eivät poistu alan vapautuessa. Ainoa ero entiseen on se, että kuluttaja jonottaa saman verran, mutta maksaa vain enemmän. Miksi taksi ajaisi nykyistä halvemmalla, jos taksitolpat ovat täynnä maksavia asiakkaita? Miksi hinta putoaisi? Kilpailun lisääntyessä taksialan tehokkuus laskee ja tieto ei liiku kilpailijoiden välillä.

Liikennepalvelulaki tulee myös poistamaan kassakoneet takseista, jos ja kun hinta perustuu vyöhykehinnoitteluun. Millä siis verottaja saa tiedon, kun kyyti otetaan taksitolpalta, käytetään vyöhykehinnoittelua ja maksu suoritetaan käteisellä? Digitalisaation avulla? Ei, ei mitenkään. 

Samalla ministeriö hehkuttaa hyvin tehtyä työtään? #sarkasmia ilmeisesti.. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat