*

Jukka-Pekka.Kukkonen

Osmo Soininvaara ja taksialan ideologia

Vihreiden Osmo Soininvaara ottaa 12.12.2017 blogissaan (Osmosoininvaara.fi) kantaa Uberin tuloon markkinoille ja sen toimintaan haja-asetusseuduilla. 

Soininvaara kertoo tekstissään kuinka suomalainen taksi on kallis mm. automaksujen vuoksi. Suomen taksin taksan kulurakenteeseen tosin auto tuo n. 6 % lisämaksun, eli 10 eur kyyti maksaisi ilman hyvää autoa 9,40 eur. Lisäksi Soininvaara kertoo, että vapautuksen myötä taksien hinnat laskevat jopa puolella. Tulen junalla asemalle. Viimeinen matkani asemalta kotia on 15 km. On Jouluyö. Ainoa mahdollisuus on hintavapautettu taksi. Asemalla on muitakin asiakkaita. Kysyntää on roimasti enemmän kuin tarjontaa. Kuinka paljon maksaa taksikyyti? Samanverran kuin nyt? 50 % vähemmän? Vai 50-150 % enemmän? Perus markkinataloutta.

Muistetaan tosin sekin, että tällä hetkellä Suomen taksi on Pohjoismaiden halvin. Se on myös halvin maista, kun verrataan näiden maiden yleistä palkka- ja elintasoa. Kolmannessa maassa taksi on "länkkärille" halpa, mutta sille paikalliselle yhtä kallis / kalliimpi kuin Suomessa taksi on suomalaiselle.

Taksien hinnat tulevat laskemaan vähän, kun kysyntää on vähän ja tarjontaa paljon. Kaikkina muina aikoina ne nousevat, etenkin syrjäseuduilla. Näin on käynyt kaikissa taksialan vapauttaneissa maissa. Ruotsissa, Hollannissa tai Virossa hinnat eivät laskeneet. Ne nousivat. Miksi Suomessa lopputulos olisi eri, kun päätökset ovat samoja? Osmo Soininvaaran olisi ollut hyvä siirtää ideologia sivuun ja tutustua taksien yrittämisen kulurakenteeseen.

Soininvaaran kommenteilla ei ole mitään totuuspohjaa. Suomen taksin kate on n. 5-15 % nykyisellä kulurakenteella. Lakisääteiset maksut poistamalla hinta putoaisi n. 40-45 % ja oltaisiin veroparatiisiyhtiö Uberin hintaluokassa. Tämä on ilmeisesti sattumaa. Uberin hinta ei sisällä edes alv:ta. Agressiivisen hinnoittelun ja markkinaosuuden kasvattamista nolla- tai jopa miinuskatteella alentaa nykyistä taksien hintatasoa. Tämä vuorostaan ei ole millään tavalla kestävää kehitystä.

"Uber mullistaa taksialan!” Vuonna 2015 yhtiö teki tappiota 2,5 miljardia $, 2016 tappiota 4 mrd. $, 2017 tappiota (arvio) 5 mrd. $. Yhtiön toiminta ei ole millään tavalla markkinaehtoista, ei hinnan tai muiden toimintojen osalta. Yhtiö ei myöskään toimi haja-asetusseuduilla. Se toimii kasvukeskuksissa ja isoissa kaupungeissa. Vuonna 2016 Ruotsissa tehdyn tutkimuksen mukaan 1300 Uber ja Airbnb yrittäjästä 2 % maksoi mm. verot.

Haluaisin myös tietää millä tavoin veroparatiisiyhtiö ja harmaa talous parantaa / kehittää hyvinvointiyhteiskuntaa?

Jukka-Pekka Kukkonen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat