Jukka-Pekka.Kukkonen

Taksiliikenne 2018

 

 

 

 

Liikenne- ja viestintäministeriön toteuttama liikennepalvelulaki (ent. liikennekaari) astuu kokonaisuudessaan voimaan 1.7.2018. Laki vapauttaa taksialan sääntelyä. Se vapauttaa mm. alan hinnoittelun, tarveharkinnan ja taksien asemapaikat. Jatkossa Suomen taksialaa valvoo Trafi.

Trafin määräysluonnoksessa taksit ovat velvoitettu ilmoittamaan taksikyydin / palvelunsa enimmäishinta. Millään muulla alalla ei toimita tai pakoteta alalla toimivia yrityksiä toimimaan näin - aina ilmoittamaan markkinoinnissaan palvelunsa maksimihinta. Hinnat ovat aina lähes kokonaan alkaen hintoja, eli minimihintoja. Taksialalla kuitenkin vaaditaan toisin, miksi? 

Trafin määräysluonnoksessa esitetään myös, että mikäli tulevaisuuden taksikyyti maksaa yli 100 eur siitä pitää erikseen ilmoittaa ja sopia kuluttajan kanssa. Kuljetusyrityksen pitää pystyä tarvittaessa näyttämään toteen, että tällaiseen sopimukseen on päädytty. Määräysluonnos ei kuitenkaan velvoita taksiyrityksiä kertomaan hinnoittelussa kuinka pitkän matkan tällainen yli 100 euron kyyti pitää olla, ts. lyhyt muutaman kilometrin matka hinnaltaa 99 eur ei vaadi erikseen ilmoittamista tai edellä mainittua sopimuksen sopimusta kuluttajan kanssa.

Millä muulla alalla palveluntuottaja pakotetaan vielä erikseen sopimaan sovitusta hinnasta kuluttajan kanssa, kun hinta menee jonkun tietyn summan ylitse?

- "Olethan varmasti ymmärtänyt, että tämä televisio maksaa 500 euroa ja tuo toinen maksaisi vain 400 euroa?"

- "Tämä olut maksaa 7 euroa. Laitatko nimesi tähän sopimukseen, että olet ymmärtänyt sen ja sen että sama olut saattaa olla muualla edullisempi?"


Määräysluonnos onkin jälleen yksi naurettava yritys estää riistohinnoittelua ja paikata täysin virheellistä liikennekaarta, jonka Liikenne- ja viestintäministeriö toteutti. Riistohinnoittelua tulee olemaan alalla - tavalla tai toisella. 

Eikö Liikenne- ja viestintäministeriön liikennepalvelulain pitänyt poistaa sääntelyä ja rajoituksia? Eikö lain pitänyt kehittää alaa, laskea sen hinnoittelua, luoda avoimilla rajapinnoilla turvaa, kilpailulla estää ryöstöhinnoittelu ja tehdä alasta tulevaisuuden edelläkävijä? Kuitenkin esitetyissä asioissa joudutaan rajoittamaan vapaata elinkeinoa, estämään kilpailua ja tekemään täysin samat asiat kuin muissa vapautuksen tehneissä maissa. Nämä samat päätökset johtavat yleensä samaan lopputulokseen. Silloinkin, vaikka oma ideologinen ajattelu väittäisi toista.

https://www.trafi.fi/filebank/a/1511848859/2b849b4b0ac975dcfe0276db8c162...

https://www.trafi.fi/trafi/ajankohtaista/5771/lausuntopyynto_liikenteen_...

EDIT: 

Meneekö tämä läpi Trafin ja osaavan LVM liikennepalvelulaki hinnoittelussa? Digitalisaatio estää jälleen kerran väärinkäytökset.. 

Uber accused of using ‘sophisticated’ software to cheat both drivers and passengers:

http://bgr.com/2017/04/07/uber-class-action-suit-driver-cheating-software/amp/?__twitter_impression=true

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Näyttää selvältä, että tämä hallitus ei ole saanut aikaiseksi yhtäkään järkevää, laajasti kannatettua, toimivaa ja selkeää uudistusta. Kaikki juuri päinvastoin. Miten tähän päädyttiin?

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Suomi ei ole edelläkävijä, vaikka ministeriö esittäisi muuta. Taksialan vapautuksia on tehty jo muualla, esim. Ruotsissa 27 vuotta sitten tai Virossa. Siellä se ei ole toiminut. Ruotsin taksiala ei ole edellä tai siellä ei ole syntynyt huikeita innovaatioita. Ruotsin taksiala on parantunut huomattavasti - lisäsääntelyllä. Vuosia siellä esiintyi suuria ryöstöhintoja, harmaata taloutta, etc. Suomessa mennään vielä vapaampaan alaan; lopputulos tulee olemaan sen mukainen.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Arvaappa vaan miten Trafi alkaa keksimään uusia ihme maksuja taksikuskeille, ja tietyst se tuntuu sitten myös matkustajan kukkarossa!

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Kyllä se on ihan normikäytäntö kertoa kuluttajalle hinta ennen ostopäätöstä. Kaikilla aloilla. Miksi taksialan pitäisi olla poikkeus?

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Kyllä, loppupeleissä. Kuluttajia ei vaan houkutella kaupankäyntiin maksimihinnoilla. Heitä houkutellaan tarjouksilla ja alkaen hinnoilla.

Taksi on ennen myynyt aikaa ja matkaa. Jatkossa se myy mitä tahansa. Vertailuhinta auton ikkunassa ei siis välttämättä kerro koko totuutta matkan kokonaiskustannuksista kuluttajalle. Myös kiireessä kilpailuttaminen on kuluttajalle vaikeaa. Ja kyllä, taksia käytetään yleensä kiireessä.

Toimituksen poiminnat