Jukka-Pekka.Kukkonen

Liikennepalvelulaki ja sen useat ongelmat

  • Liikennepalvelulaki ja sen useat ongelmat
  • Liikennepalvelulaki ja sen useat ongelmat

Liikennepalvelulaki

Eilen saimme lukea Uber Tanskan toimista markkinoilla. Tanskan verottaja on hakemassa yli miljoonan euron maksamattomia veroja. Jopa 3 kpl 1195 Uber kuljettajasta maksoi veronsa. Sitä ei voida pitää hyvänä lukemana. Ruotsissa vastaava luku jakamistalouden piirissä oli se, että 1300 kuljettajasta ja Airbnb "yrittäjästä" 2 % maksoi verot. Suomessa vastaavaa tutkimusta ei ole tehty. 

Suomessa tulevaisuudessa tullaan mennään vielä pitemmälle uuden liikennepalvelulain kautta. Kun tuleva yrittäjä käyttää toiminnassaan kiinteähinnoittelua ei tuleva laki vaadi kassakoneen (taksamittarin) käyttöä. Verojen maksaminen perustuu täysin vapaahetoisuuteen ja toimijoiden rehellisyyteen. Tai mikäli uskomme liikenneministeri Anne Berneriä, niin tulevan harmaan talouden ehkäisyn hoitaa yhteiskunta. Yhteiskunta; siis esim. kateellinen naapuri. Anne Berner on vain jo monessa asiassa väärässä. Taksit kuljettajat jo nyt paketteja ja ihmisiä. Ovat kuljettaneet jo vuosia. Taksin saa myös edelleen lennosta.. vielä.

Entäpä vakuutusyhtiöden huoli asianmukaisista vakuutuksista?

Liikennevakuutuskeskuksen lakiasiainpäälikkö Kronbäck muotoilee sanansa vapaaehtoisuuteen.

Jutussa kannattaa huomata painon sanoilla: "ilmoitettu asianmukaisesti".

"Tilanne ei kuitenkaan ole täysin ongelmaton. Takseja ei enää jatkossa välttämättä tunnista muusta liikenteestä. Vastuu lain mukaisista ilmoitusvelvollisuuksista (käyttötarkoituksesta) ja ylipäätään lain noudattamisesta on taksiliikenteen harjoittajalla." - Kronbäck

Jälleen kuvaan astuu siis Liikenne- ja viestintäministeriö painottama "toimijoiden rehellisyys, niin tulojen ilmoittamisessa (kassakoneet poistuvat) kuin mm. asianmukaisissa vakuutuksissa vaaratilanteiden varalle. 

Vapaaehtoisuutta siis.

Valvonta

Millä viranomainen pystyy valvomaan toimijoita, kun mm. "taksien" tunnistetiedot ja kassakoneet poistetaan tai / ja samaan aikaan toimijoiden määrä lisääntyy huomattavasti etenkin kasvukeskuksissa? Viranomaisen resurssit ei riitä tähän edes nykypäivänä.

Koko #liikennepalvelulaki ja sen kriittiset määritykset tuntuu pohjautuvan täysin markkinoilla toimivien vapaaehtoisuuteen. Se sisältää paljon ideologista ajattelua. Toiveajattelua. Itsekkin lottoan joka viikko, harvoin (juuri koskaan) siinä onnistumatta.

Ruotsissa vapaasta taksialasta on jo 28 vuoden kokemus. Siellä mm. taksamittarittomuus on ajanut alan eri arvioiden mukaan jopa 100-400 milj. euron harmaaseen talouteen, epäreiluun kilpailuun, riistohinnoitteluun ja eriarvoiseen toimijoiden kohteluun. Ruotsissa astuu voimaan uusi laki, joka pakottaa taksit käyttämään taksamittaria (kassakonetta), jonka tieto lähetetään kerran kuukaudessa "kirjanpitokeskuksiin", josta dataa on viranomaisen helppo tarvittaessa tarkistella. Suomessa vuorostaan poistetaan kassakoneet, koska luotetaan markkinoiden rehellisyyteen.. (!) Mittaridataa ei lähetetä mihinkään. Samalla tosin LVM kertoo kommunikoivansa kokemuksista tiuhaan Ruotsin viranomaisten kanssa (ja samalla tekee juuri päinvastaisia päätöksiä).. (!)

Tällä tavalla ministeriö, päättäjät ja viranomaiset luovat tehokkaasti myös Suomen taksimarkkinoille useat sen sisällä toimivat markkinat, epäterveen kilpailun, riistohinnoittelun, harmaan talouden ja toimijoiden tasapuolittoman kohtelun. Lukemattomat virheet on vaikea paikata nopealla aikataululla.

Turvallista matkaa!

EDIT:

"Maanviljelijä saattaa ajaa yrittäjänä taksia vain talvisin." Maanviljelijän pitää hoitaa omatkin tehtävänsä. Päivä alkaa yleensä klo. 05.00 ja loppuu iltahämärissa. Oli kyseessä kesä / talvi. Missä välissä maanviljelijä nukkuu?

Milloin taksialasta tuli Suomen talouden pelastaja? Se unelma ammatti, jota kaikki haluavat tehdä? Alalla on jo nyt valtava työvoimapula. Yhtäkkiä kaikki haluavat siihen? Mistä tulevaisuuden taksiala saa asiakkaansa, kun kaikki haluavat ajaa taksia? Esim. tekevätkö taksit jatkossa maanviljelijän työt? Ja Posti hoitaa maanviljelijöiden hommat, kun taksit jakavat postia sitten öisin. Sitten postiautot ajavat taksiasiakkaat, kun taksit nukkuvat. Tämähän on kätevä järjestelmä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Verottaja ei enää nykyään resurssisyistä johtuen noteeraa alle 30 000 euron summia, joten vilunkiyrittäjille aukeaa "taivas."

Mutta sitähän me halusimme?

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Tätä me halusimme ja sen me tulemme saamaan.

Toimituksen poiminnat