Jukka-Pekka.Kukkonen

Liikennepalvelulaki ja taksien hinnan ilmoittaminen.

  • Trafi 2018
    Trafi 2018
  • Trafi 2018
    Trafi 2018

Trafi on tänään julkaisut tulevan liikennepalvelulakiin kuuluvat taksialan esimerkkihinnoittelun, niiden perusteet ja määräytymistavat.

Nämä tulevat Trafin hinnoittelumallit ja sen ilmoittamiset kuluttajalle ovat tosi ”selkeitä” tietämättömille / humalaisille / vanhuksille / vieraskielisille / jne. Etenkin kiireessä / ruuhkassa / humalassa kuluttaja huomaa selvästi / helposti myös ns. ”sokeat hinnat”, eli pienet tekstit ja KAIKKI mahdolliset lisämaksut. Ei, ei huomaa.

Taksiyritykset velvoitetaan ilmoittamaan hinnat tai niiden määräytymisperusteet puhelussa / mobiilissa. Kuinka paljon tämä ruuhkauttaa taksikeskuksia? Entä jos puhelu maksaa mm. 3 eur / min ja puhelu kestää 5-20 min (mukaan lukien jonottaminen)? Kuluttaja tilaa kyydin muualta? Ehkä, ainakin osa.

Lisäksi Trafi vaatii, että yli 100 eur maksava kyyti pitää erikseen sopia kuluttajan kanssa. Millä muulla alalla joudutaan toimimaan / turvautumaan näin? Sääntelystä luovutaan, vapaa elinkeino toteutuu ja viranomainen puuttuu edelleen alan hinnoitteluun? Puututaanko viranomaisen toimesta samanlailla myös mm. elektroniikkamyynnissä hinnoitteluun? Tietämätön kuluttaja ostaa television joka maksaa 800 eur. Sama televisio maksaa muualla 500 eur. Kallishinta tulee hänelle yllätyksenä. Vaaditaanko myyjää erikseen sopimaan 800 eur hinnasta kuluttajan kanssa? Ei. Miksi siis yksi ala velvoitetaan toimimaan näin kuluttajamyynnissä? Onko viranomaisen puuttuminen hinnoitteluun EU:n kilpailulakien vastaista, jos kyseessä ei ole markkina-aseman väärinkäyttö tai kartelli (artiklat 101 ja 102)?

Jos verrataan taksin vaatimuksia maksimihinnan ilmoittamisessa markkinoinnissaan esim. lentoliikenteeseen:

• Finnair nyt: "Lennot Hki - Rovaniemi vain alk. 39 eur".
• Finnair liikennepalvelulaki: "Nyt lennot Hki - Rovaniemi jopa 4 800 eur."

Miksi taksin pitää ilmoittaa markkinoinnissaan maksimihinta? Eikä alkaen hintaa, kuten kaikilla muilla aloilla? Koska tuleva laki on rakennettu ja toteutettu niin hyvin?

Tällainen toiminta ja turvaamisasiat kehittävät nykysysteemiä selkeämmäksi? Paremmaksi?Varmasti tilanne vakiintuu sitten aikanaan, ja selkeän hinnoittelun tarjoava yritys menestyy. Osaatteko arvioija kauanko tähän tulee menemään?

Tämä käyty läpi jo miljoona kertaa, mutta maailmalta saatujen tietojen, ja etenkin konkreettiset tapaukset osoittavat sen ettei yksittäinen kuluttaja tunnista taksimarkkinoilta ”huijaavaa” toimijaa satojen / tuhansien joukosta. Epäselvää hinnoittelua (mutta laillista) on joillakin toimijoilla riiittänyt nyt sen 29 vuotta. He myös aina löytävät lisää ja uusia (laillisesti) huijattavia kuluttajia.

Sama kaava toistuu myös kaikissa taksialan vapauttaneissa maissa. Myös Suomessa aikanaan. On täysin turhaa toivoa, että täällä kävisi toisin. Niin ei ole käynyt vielä missään.

Markkinataloudessa tulee myös rajatapauksia, jossa kuluttajalla on vain kaksi mahdollisuutta:

• Maksaa riistohinnoiteltu taksi ja mennä.
• Olla maksamatta, olla menemättä ja menettää jopa enemmän (lentoliput, lääkäriaika, tärkeä kokous, jne).

Kyllä, kuva on vain esimerkki. Esimerkki tulevasta. Ja ei, ei hyvä esimerkki.

Kuva: Trafi. 18.4.2018.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat