Jukka-Pekka.Kukkonen

Vastine Kokoomuksen Timo Heinoselle liikennepalvelulain taksiseikkailussa.

Vastine Kokoomuksen Timo Heinosen taksiseikkailuun, josta uutisoitiin Iltalehdessä 29.9.2018. Löydät sen TÄÄLTÄ.

"Huomio kiinnittyi mittariin, joka pyöri kuin hedelmäpeli. Se pyöri kuta kuinkin samalla tahdilla, liikkui auto tai ei."

Kansanedustaja sekoittaa hinnoittelun nyt vanhaan taksilakiin. Uusi laki nimeltään liikennepalvelulaki sallii taksialan yrittäjille vapaan hinnoittelun. Tässä tapauksessa aikamaksua on rukattu entisestä niin, että se on koko matkan ajan päällä, liikkui auto tai ei. Vanhan lain aikana aikamaksu ”juoksi” (ei kuin Viren) vain silloin, kun auto oli pysähtyneenä. Liikkuessa mittari veloitti vain matkaa. Nyt se veloittaa joillakin yrittäjillä myös aikaa liikkuessa. Esimerkiksi nyky hinnoittelulla 5 eur / min aikamaksulla saadaan jo 10 min matkasta 50 euroa + lähtö- ja kilometrimaksu.

Kansanedustaja kertoo Twitterissä myös "etsineensä hinnastoa auton ikkunasta". "Sen pitää lain mukaan siellä olla", Heinonen toteaa. Laki, ministeriö (LVM) tai valvova viranomainen Trafi ei määrittele taksihinnan ilmoittamispaikkaa millään tavalla. Määräykset kertovat vain sen, että se pitää olla selvästi esillä ja kuluttajan huomattavissa. Mitä tämä sitten on? Se on täysin tulkinnanvaraista. Jos sitä etsii pelkästään ikkunasta eikä hoksaa etsiä muualta, voi joutua laillisen huijauksen kohteeksi.

Sopimusajo. Uusi laki sallii myös aluehinnoittelun / sopimushinnat (kuten salli vanha lakikin). Uudessa laissa vain koko taksamittaria (kassakonetta) ei tarvitse edes taksiyrittäjän omistaa / käyttää, kun taksihinta ei perustu matkan ja ajan mittaamiseen, vaan alue- ja sopimushintoihin.

Lähitaksin, kuten kaikkien nyky Suomen taksien hinnoittelu on vapaata mm. tolpalta otetuista kyydeistä. KKV on kieltänyt yhtenäiset hinnat yhtiöiden sisältä, koska se täyttäisi kartellin määritteet. Taksit ovat siis täysin vapaita perimään sen maksun minkä itse haluavat (riippumatta missä yhtiössä hän ajaa), olisi se 0 eur tai 99 euroa. Useat taksit ajavat myös monen muun yhtiön alaisuudessa kuin vain sen yhden. Suomalainen on myös tottunut ottamaan jonon ensimmäisen taksin, soppa on siis valmis.

Että tällainen on tämä meidän uusi laki. Osittain positiivinen, mutta jo perusta täysin hukassa, kun sen hyväksyjä (Heinonen) ei tunnista edes lain sisältöä. Laki on rakennettu liikenne- ja viestintäministeriön ideologialla, ja sen valmistelussa on monet epäkohdat lakaistu maton alle.

Huijausta? Ehei. Laillista.

Jukka-Pekka Kukkonen

Tradenomi / Taksinkuljettaja

EDIT: "Myöhemmin Heinonen kuuli, että kyseisen auton ei olisi pitänyt olla enää ajossa illalla."

"Se oli 123, eli ihan tekaistu numero. Heinonen toteaa. "Lähitaksista kerrottiin, että tällaista kuljettajaa heillä ei ole."

Siis eikö taksin pitänyt olla illalla ajossa vai eikö sen pitäisi olla ollenkaan ajossa, jos on tekaistu numero?

Tosin, nykylaissa auto saa olla ajossa esim. 24/7/365, kuten sai olla vanhankin lain aikana.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"etsineensä hinnastoa auton ikkunasta"

Joku toinen olisi jopa voinut kysyä hinnastoa kuljettajalta ja, mahdollisessa kielteisessä tapauksessa, poistunut taksista. Ainakin siinä tapauksessa että matkustaa omalla kustannuksellaan. Tarina ei kerro, kuka kansanedustajan kyydin maksoi.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Suomalainen on tottunut ottamaan jonon ensimmäisen auton. Hinta kannattaa aina tiedustella etukäteen, jos hinnastoa ei itse näe mistään.

Esim. Helsingissä on jo useita tuttuja brändejä muistuttavia teippauksia joidenkin taksien kyljissä (jotka eivät kuulu kyseisiin yhtiöihin), kuten mm. Taksi Helsinkiä muistuttavia / matkivia Taksi Helsia tai Taksi Finland, joka on teipattu samalla tyylillä, väreillä ja tavalla. Jopa hinnasto on saman tyylinen.. eri lukemilla.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Kiinnitin Heinosen jutussa huomiota myös tähän: kun lähtöhinta on yhdeksän euroa ja koko kyytin "13 tai 14 euroa", ei se mittari kovin kauaa ole voinut Vireeninä juosta. Kuinka pitkälle neljälllä eurolla ajoa normaalisti pääsee?

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka Vastaus kommenttiin #4

Vajaa kolme kilometriä. Eihän Heinosta sinänsä "ryöstetty" siten kuin laki antaisi myöten, mutta joutui maksamaan uskomaansa enemmän.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen Vastaus kommenttiin #4

"Huijaus" (jota se ei ollut) olisi voinut olla todellakin pahempikin.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Ring ring!!
- Keskus, kuinka voin palvella?
- Kauppinen täällä. Haluaisin soittaa puhelun.
- Kenelle haluat soittaa?
- Sille Salmiselle, mikä se nyt on... Veikko.
- Kuinka pitkän puhelun aiot soittaa?
- Ei kai siinä kauan mene... vartti ehkä.
- Sitten se on 15 senttiä minuutti.
- Onpa kallista!!
- Lyhyet puhelut on. Jos soittaisit tunnin saisit sen 5,5 senttiin minuutilta.
- Mutta kun ei ole niin paljoa asiaa ja tulisi vielä kalliimmaksi. Pitää kysyä vielä muilta puhelinyhtiöiltä hintoja. Näkemiin nyt sitten!
- Näkemiin!

Se toinen tie on ottaa puhelu ja soittaa vakiohintaan. Eipä voi enää turistille neuvoa että hyppäät taksiin ja ajat perille. Että Suomessa kun ollaan niin homma toimii.

Ei toimi enää.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Että on meillä viisaita eduskunnassa. Voi voi!

Minun ja monen muun mielestä taksiuudistus on koko yhteiskunnan etu. Kilpailu se on se, joka pitäne hinnat kohtuullisina ja yrittäjyys pitää sallia jokaiselle, joka muutoin kriteerit täyttää.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Millä tavoin se on etu yhteiskunnalle? Taksialan kilpailu on toiminut harvassa maassa. Ruotsissa se otti 29 vuotta toimiakseen (!) eikä se vieläkään toimi hyvin. Tai no, yhteiskunnalle se on etu, kun yhteiskunnan ajot kilpailutetaan kipukynnykselle. Taksiyrittäjien antama alennus niissä otetaan korkoineen takaisin yksittäisiltä kuluttajilta, jotka maksavat kyydin itse tai sen tekee mm. työnantaja. Taksin kate oli ennen vapautusta n. 5-15 %. mm. 20 % alennuksen yhteiskunnan maksamissa kyydeissä pitää siis ottaa jostain muualta pois, kestävän liiketoiminnan harjoittamaksi ja kestäväksi kehittymiseksi. Sääntelyn vapauttaminen ajaa alan ylitarjontaan (kuten se on tehnyt sen kaikissa maissa). Ylitarjonnasta seuraa asiakkaan huijaamista (riistohintoja) ja harmaata taloutta.

Taksilla ajetaan edelleen kyydin tarpeen takia. Kukaan ei liiku taksilla turhaan.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Kun kasvat isoksi, niin sitten viimeistään opit sen tietämään....

Toimituksen poiminnat