Jukka-Pekka.Kukkonen

Vastaus Liberan toiminnanjohtajan Mikko Kiesiläisen blogiin 17.10.2018.

  • Vastaus Liberan toiminnanjohtajan Mikko Kiesiläisen blogiin 17.10.2018.

 

Liberan toiminnanjohtaja Mikko Kiesiläinen kirjoittaa Liberan sivuilla:

"Taksikuskiksi työllistymisen tiellä on täysin turhia esteitä"

https://www.libera.fi/blogi/taksikuskiksi-tyollistymisen-tiella-on-taysin-turhia-esteita/?fbclid=IwAR1srP5WnaSD_gAa-ETc3oUo51K_ZTezJVkv7rP89eQBobGKkztRkre8Qgw

Ihan aluksi: Taksikuski—> Taksinkuljettaja. Sääntely ja kartelli käsitteillä on myös suuria eroja, kannattaa tutustua niihin(kin).

Niin, raapaistaan vain vähän pintaa. Nykyisin riittää pelkkä GPS ammattitaitoiseen taksiliikenteeseen?

Meistä suurin osa on matkailut. Se tunne, kun olet täysin tuntemattomassa kaupungissa istahdat vuokra-auton kyytiin. Käynnistät auton ja navigaattorin. Lähdet matkaan kohti uusia seikkailuja. Millainen onkaan tietämystasosi ja tuntemuksesi lähestyttäessä määränpäätä? Olet täysin hukassa. Kaikki näyttää oudolle, eikä kukaan myöskään puhu sinun kieltäsi. Et tiedä missä mikäkin on. Tiedät vain sen mitä navigaattori sinulle kertoo. Tällaisen henkilön kyytiin istahtava kuluttaja saisi ammattitaitoista, laadukasta ja etenkin turvallista taksipalvelua? Katsomalla navia? Se on innovatiivista?

Liberan ihannoima veroparatiisiyhtiö Uber on juurikin maailmalla ongelmissa kuljettajiensa ajotaidottomuuden takia. Ajotaidottomuus ei myöskään ole automaattisesti tae halvemmasta hinnasta.

Työturvallisuus? Kuljettaja, joka on kuuro ei tiedä mitä matkustajat puhuvat ja tekevät. Kaikki matkustajat, kun eivät aina ole kivoja. Etenkään humalaiset. Tekstiviestittely kuuron kuljettajan kanssa ei myöskään paranna liikenneturvallisuutta (!)

Kirjoituksessa paistaa läpi se, että taksi on vain paikasta A paikkaan B ajamista. Todellisuus on jotain ihan muuta. Esim. Moni kuluttaja ei tiedä määränpäätänsä kyytiin istuessaan, moni tietää vain, että se on jossain siellä päin ja monen määränpää muuttuu matkan kuluessa. Ruuhkahuiput taksissa tekevät sen ettei kuluttaja aina voi valita mieluisaa kyytiä.

Pelkkä ajokortti riittää? Samalla logiikalla pelkkä ajokortti riittää poliisina toimimiseen tai että lukutaito riittää lääkärin ammattiin. Miksi puuseppä ei voi olla myös kirurgi? Ajokortti on ajokortti. Se ei ole mitään muuta. 

Libera ja sen toiminnanjohtaja haluaa romuttaa vielä entisestään suomalaista taksialaa? Liikennepalvelulaki teki sen jo. Romuttamalla ammattitaito, osaaminen ja kuluttajien että myös kuljettajien turvallisuus saadaan viimeinkin hinnat laskemaan ja matalapalkka-alasta vieläkin matalapalkkaisempi? Libera on pettynyt, koska veroparatiisiyhtiö ei olekaan vallannut Suomen markkinoita?

Kokemukset maailmalta osoittavat sen ettei markkinatalous toimi taksialalla. Sääntelyn vapauttamisessa seuraa enemmän negatiivisia kuin positiivisia asioita.

Kiesiläisen olisi kerrankin hyvä tutustua alaan mistä kirjoittaa. Tämän sortin kirjoitukset kuin Kiesiläisen vetää jotenkin hiljaiseksi.. toki nykypäivän bloggausta. Kirjoitetaan ideologisesti sitä mihin itse uskotaan (tuntematta alaa), totuus ja käytäntö on muuta.

Kaikkien työllistäminen on tärkeää, mutta ei laskemalla kuuluisia rimoja ja ehtoja liian alas. Ajokortti on vain ajokortti, kuten myös kirjastokortti. Kortin omistaja ei tunne sen paremmin kirjastoa, sen järjestelmiä ja toimintatapoja, kuin henkilö joka ei omista korttia. Se vaatii hieman enemmän.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Ei kai kaikkien taksien tarvitsisi olla samanlaisia? Eikö osa takseista voisi olla huippuammattilaisia, jotka osaavat viedä minne tahansa pelkän epämääräisen kuvauksen perusteella ja tarvittaessa neuvoa, mistä lähialueelta löytyy ruokapaikka tai apteekki ja osa semmoisia, jotka juuri ja juuri navigaattorin avulla löytävät perille, jos antaa tarkan osoitteen?

Ensin mainitut olisivat tietty hieman kalliimpia kuin jälkimmäiset, mutta eikö niin voisi ollakin? Eikö matkustaja, joka tarvitsee pelkän paikasta A paikkaan B kuljetuksen lisäksi ylimääräistä palvelua saisi joutua maksamaankin siitä palvelusta? Ja kääntäen, miksi matkustajan, joka tietää täsmälleen, mihin on menossa ja miten sinne ajetaan, eikä tarvitse kyydin lisäksi mitään muuta, pitäisi maksaa kuljettajan (kyseiselle matkustajalle hyödyttömistä) erityistaidoista?

Toimituksen poiminnat